O GRZE

Recenzja gry

Nie ma na tej Ziemi takiej osoby, ktra nie wiedziaaby co oznacza magiczny wyraz Microsoft. Przypuszczam, e wikszoci z Was skojarzy si to przede wszystkim z przynoszcymi saw temu gigantowi Okienkami. Znajdzie si jednak z pewnoci grupka osb, ktrej nazwa Microsoft mwi co zupenie innego – bardzo przyzwoity producent gier komputerowych. O ile sam Windows nie jest tworem do koca udanym (oczywicie jest to tylko moja subiektywna opinia) to gry wydawane przez Microsoft pomimo tego, e bardzo czsto s zawikane i skierowane do specyficznej grupy osb odnosz sukcesy na miar potgi giganta z Redmond. Do tej pory firma zasyna ciekawymi cigakami (m.in. ogromnych ciarwek czy te motocykli enduro), paroma zrcznociwkami ale przede wszystkim rozbudowanymi symulatorami i to wszelakiej maci. Dotychczas prym wiody tu dwa istne dinozaury swoich gatunkw: Links czyli golf na powanie oraz Flight Simulator czyli ultra realistyczny symulator maszyn cywilnych. Teraz do tego jake lukratywnego grona ma szans doczy Train Simulator – pierwszy w historii firmy symulator... pocigu. Musicie przyzna, e ju sam pomys jest wystarczajco oryginalny aby bliej zainteresowa si t produkcj. Nie bdzie to na szczcie co na ksztat kolejnych, mao innowacyjnych Flight Simw czy jeszcze bardziej powcigliwych Linksw gdzie w kolejnych edycjach dodaje si jedynie nowych zawodnikw i ewentualnie modyfikuje pola golfowe. A jak przedstawia si kwestia grywalnoci i wygldu? Zobaczmy, ja ju si nie mog doczeka!

Pocztki nie s niestety zbyt mie. Instalacja zajmuje dobrych kilkaset mega (nie mwi ju nawet ile to trwa :-)) a tu po uruchomieniu wita nas mnstwo opcji konfiguracyjnych co przywodzi skojarzenia z Flight Simem. Na samym pocztku musimy ustali bardzo szczegowe opcje dotyczce grafiki (oprcz tak oczywistych spraw jak rozdzielczo bdzie to mnstwo innych detali, np. odlego wywietlanego terenu czy te szczegowo poszczeglnych elementw wiata), dwiku, sterowania (najlepiej pozostawi domylne klawisze) jak i samej rozgrywki. Ustalamy wic stopie realizmu – od kompletnego zera kiedy to do sterowania wystarcz dwa klawisze odpowiedzialne za przypieszanie i zwalnianie do wybrania dokadnie identycznego z prawdziwym, zachowania pocigu, czego z pewnoci nie polecam niedowiadczonym maszynistom!

Nie mylcie jednak, e gra rzuci Was od razu na gbok wod. Zanim przejdziemy do waciwej rozgrywki bdziemy mogli rozegra szereg misji treningowych, ktre zaznajomi nas z tajnikami sterowania kadym z dostpnych pocigw a take szczegami dalszych misji, ktre bd esencj caej zabawy. Oprcz tego moemy ogldn filmik treningowy, chocia nie jest to jaki obowizek. Samo sterowanie pocigami (oprcz starych lokomotyw oczywicie!) nie jest spraw trudn – tutoriale wyjani prawie wszystko a poza tym moemy poczyta BARDZO rozbudowan POMOC.

W grze czeka na nas osiem maszyn podzielonych na trzy zrnicowane kategorie. Przyjrzyjmy si bliej kadej z nich. Na pocztek polecam pocig elektryczny. Jest on zdecydowanie najprostszy w sterowaniu ale nawet pomimo tego nie moemy zapomnie o kilku kluczowych czynnociach. Aby nasza maszyna mogaby w ogle by czym zasilana musimy podnie pantograf. Nastpnie musimy przygotowa pocig do startu. Trzeba wic postara si o wczenie czego w rodzaju przekadni, ktra ustala czy chcemy jecha do przodu czy te si cofa. Nie moemy rwnie pomin zaczenia sygnau (w niektrych pocigach po starcie trzeba bdzie jeszcze wyczy specjalny dzwonek) i zwolnienia hamulcw.

Dopiero po tych wszystkich czynnociach moemy wystartowa. Specjalna gaka pozwala na operowanie pomidzy dodawaniem mocy a hamowaniem. Sterowanie pocigiem jest dosy przyjemne, dziki umiejtnemu operowaniu pojedyncz gak nie bdziemy musieli w ogle hamowa. Oczywicie jeeli zajdzie taka potrzeba to zawsze bdzie mona skorzysta z awaryjnych hamulcw. Po jako takim opanowaniu modeli elektrycznych (pamitajcie, e kada z maszyn czym si rni i niektre czynnoci mog by bardziej rozbudowane a inne z kolei „obcite”) przerzumy si na modele zasilane silnikiem Diesla (tzw. spalinowe). Poza wyej wymienionymi czynnociami sterowanie takimi pocigami jest stosunkowo zblione. Jedyn wiksz rnic jest czstsze operowanie moc i hamulcami, o ile modele elektryczne po osigniciu wyszych prdkoci i przywrceniu mocy do zera dalej suny po torach (dziki swej aerodynamice) to modele Diesla w takich sytuacjach zaczynaj drastycznie zwalnia. Sterowanie zaczyna wic troszeczk przypomina operowanie samochodem tym bardziej, e jeden z modeli posiada nawet prymitywn skrzyni biegw! Dopiero po perfekcyjnym opanowaniu modeli elektrycznych i spalinowych radzibym zakosztowa jazdy prawdziwymi perekami kolei – pocigami parowymi czyli popularnymi lokomotywami. Osoby, ktre zabaw z Train Simem zaczn od tych wanie modeli mog si naprawd porzdnie zniechci do produktu Microsoftu! Ilo czynnoci a take ich komplikacja zaczyna ju przypomina katusze podobne do sterowania samolotami w Flight Simulatorze. A jak to wyglda ? Najwaniejsza kwestia to umiejtne rozgrzewanie pieca, ktry nie moe by ani za zimny ani zbyt gorcy a take utrzymywanie odpowiedniego poziomu wody. Oprcz tego czeka nas szereg pomniejszych czynnoci z monitorowaniem wskanikw na czele. Sterowanie lokomotyw utrudnia dodatkowo fakt, i caa konsola zajmuje nam ekran zabawy i co chwil musimy si „wychyla” aby sprawdza sytuacj na torach.

 

 

Autorzy przygotowali dla nas sze rnorodnych lokacji opartych na prawdziwych odcinkach. Kada z nich oferuje kilka ciekawych misji a take moliwo bez stresowego zapoznania si z ca, niekrtk tras (tzw. wolna jazda). Hisatsu to najprostszy odcinek z caej gry. W obecnych czasach przede wszystkim peni on funkcj wspaniaej atrakcji turystycznej. Na pocztek zajmiemy si jednak rozwoeniem lokalnych pasaerw. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Ogromnym minusem gry, ktry znacznie obnia realizm zabawy jest brak tych wanie pasaerw! Niby zatrzymujemy si na stacjach i ich rozwozimy ale pocig przez ca rozgrywk jest pusty! Szkoda. W miar zabawy pocztkowo proste rozwoenie klientw zamieni si w prawdziwy koszmar a to za spraw ostrych zakrtw, na ktrych atwo mona wypa, czstych ogranicze prdkoci, do ktrych bezwarunkowo trzeba si stosowa a przede wszystkim zej pogody. Oprcz zajmowania si pasaerami bdziemy tu mogli „zatrudni si” jako maszynista pocigu widokowego. W tym przypadku pojawi si takie utrudnienia jak duszy czas rozgrywania etapu czy te zagmatwana trasa . Drugim obszarem przeznaczonych dla pocigw zasilanych silnikiem Diesla jest zlokalizowany w USA Marias Pass. Naszym gwnym zadaniem bdzie tu rozwoenie wagonw towarowych. Pocztkowo jest to atwa i dosy przyjemna czynno (opisana dodatkowo w turorialu) ale ju po pewnym czasie okae si, e moe to by niemae wyzwanie. Co powiecie przykadowo na konieczno kontrolowania zestawem kilkudziesiciu wagonw wypenionych paliwem? Wikszo z tych misji nie bdzie od nas wymagaa ogromnej punktualnoci jak miao to miejsce w Hisatsu lecz opanowania, wyobrani a take duej dozy spostrzegawczoci. Kolejna z tras to japoski odcinek pomidzy Tokyo a Hakone.

Podobnie jak miao to miejsce w przypadku Hisatsu czekaj nas tu przede wszystkim misje polegajce na efektywnym i szybkim rozwoeniu pasaerw. Aby nie byo zbyt prosto wraz z kolejnymi etapami bdziemy musieli upora si z pocigiem kierowanym w zimie czy te po burzy. Najtrudniejsze etapy bd od nas wymagay z kolei kierowania potnymi wagonami pasaerskimi czy te cigego nadrabiania strat czasowych z jakimi musielimy wystartowa. Drugim z odcinkw przeznaczonych dla lokomotyw elektrycznych jest Northeast Corridor. Po raz pierwszy „spotkamy” tu najszybszy pocig z caej gry – Acela Express. Poza tradycyjnym ju rozwoeniem ludzi czeka nas holowanie uszkodzonych czy te opnionych wagonw, walka z pogod czy te jak najszybsze pokonanie kilkusetkilometrowego odcinka. I wreszcie dwie ostatnie linie, stworzone z myl o lokomotywach parowych. Pierwsza z nich jest wycinkiem obleganego w czasach swej wietnoci Orient-Expressu a wiedzie od Innsbrucka do St. Anton. Pocztkowe misje bd od nas wymagay kontroli nad luksusowymi przedziaami pasaerskimi (w jednej z misji naszym zadaniem bdzie poprowadzenie pocigu z wysoko postawion osob w jednym z wagonw). Nie moe tu by miejsca na adne awaryjne hamowania czy te inne sytuacje, ktre mogyby obniy komfort jazdy. Bardzo ciekawa jest rwnie misja zatytuowana „Morderstwo w Orient-Expressie”. Suchajc rozkazw przebywajcego tam detektywa wemiemy udzia w rozwikaniu kryminalnej zagadki! Prawdziwym wyzwaniem s natomiast misje, ktre bd musiay by zrealizowane w okrelonym czasie czy te ukoczone w wyjtkowo paskudnych warunkach pogodowych. Ostatnia z tras jest zlokalizowana w Wielkiej Brytanii – to Settle & Carlisle Line. Czeka na nas tradycyjna opieka nad pasaerami ale i kilka ciekawostek, m.in. doholowanie uszkodzonej lokomotywy czy te wycig z czasem kiedy to na pokadzie mamy rann osob i trzeba j jak najszybciej odtransportowa do najbliszego szpitala. Najtrudniejsza z misji polega natomiast na umiejtnym korzystaniu z wody, ktra wanie si koczy a trzeba przecie jako dotrze do wyznaczonej stacji! Uff! Pomimo, e samych misji nie jest duo (ok. 20) to ich zrnicowanie powoduje, e wcale tego nie zauwaamy. Co wicej, nie ma takiej moliwoci aby trudniejsze z misji ukoczy przy pierwszym podejciu. Wiele z tych etapw wymaga obmylenia „taktyki” przejazdu oraz, co wydaje si oczywiste, poznania moliwoci danego pocigu (i swoich!).

 

 

Aby w trakcie jazdy nie byo zbyt ciko moemy po zacza mnstwo pomocnych ekranikw. Dwa najczciej uywane to Track Monitor, ktry podaje wszelakie ograniczenia szybkoci a take trzy wskaniki prdkoci: dopuszczaln, aktualn oraz przewidywan (tzn. prdko jak osigniemy za jaki czas zakadajc, e nie ruszamy elementw kontrolnych). Drugi z omawianych ekranikw mwi z kolei o odlegoci do kolejnej stacji a take prezentuje rozkad jazdy. Stosujemy go tylko podczas tych misji, w ktrych najwaniejszy jest czas. Oprcz tego moemy wywoa specjalny ekran, ktry pokazuje DOKADNE szczegy dotyczce misji: cele, porady czy te kompletny rozkad jazdy. Oczywicie hardcore’owi gracze mog zrezygnowa z tych wszystkich pomocy (poza Track Monitorem, ktry jest naprawd NIEZBDNY).

Microsoft Train Simulator dziaa na poprawionym enginie swojego kuzyna – Flight Sima. Wykorzystanie silnika gry lotniczej nie byo chyba zbyt mdrym posuniciem. Grafika w grze jest zaledwie przecitna. To na co w symulatorze lotu nie zwracalimy uwagi w Train Simie od razu wychodzi na wierzch. Wikszo obiektw sprawia wraenie sztucznie naoonych na podoe, to samo mona zarzuci elementom ruchomym takim jak chociaby pocigi, ktre wykonano zdecydowanie gorzej od naszego. Oczywicie, moemy wczy wszystkie szczegy lecz wymagania Train Sima wzrastaj wtedy do icie niebotycznych rozmiarw (P600-700, GeForce 2 lub lepszy, 256MB RAM...). A nie musz chyba mwi, i „abkowanie” jest ostatni rzecz jak chcielibymy ujrze w tak specyficznym symulatorze. Niewielkim pocieszeniem s natomiast bardzo adnie odwzorowane modele lokomotyw i to ju nawet przy ustawieniu mniejszej iloci detali. Nie mog natomiast pomin jednej istotnej kwestii – wiat gry jest martwy, dosownie! Jedyne animowane obiekty (poza pocigami) to zwierzta, ktre i tak pojawiaj si rzadko a przewanie wygldaj jeszcze gorzej (rednio kilka klatek animacji). O wiele wyszy poziom prezentuje oprawa dwikowa. Microsoft postara si o jak najlepsze oddanie dwikw pyncych od prawdziwych lokomotyw. Nieco gorzej wypadaj odgosy wiata chocia zauwaamy to gwnie podczas postojw (np. czekajc na „wyadunek” pasaerw albo zielone wiato).

Train Sim to moim zdaniem gra ze znacznie zawyonymi wymaganiami sprztowymi. Nie jest to przecie jaki cud wiata pod wzgldem audiowizualnym co moglibymy wywnioskowa czytajc minimalny konfig potrzebny do jej odpalenia. A jest to nie byle co: Pentium II 400MHz, 64MB RAM i BARDZO dobry akcelerator. Aby wszystko dziaao sprawnie to te wymagania naleaoby co najmniej podwoi! eby nie martwi si o cige doczytywanie z CD powinnimy zainteresowa si rwnie maksymaln instalacj, ktra zajmuje, bagatela, prawie 1800MB!

 

 

Microsoft Train Simulator to jedna z najbardziej innowacyjnych gier tego roku a ju na pewno najciekawszy symulator AD2001. Zalety gry zdecydowanie przymiewaj niewiele znaczce wady. W zasadzie poza przecitn opraw i nieco wygrowanymi wymaganiami grze nie mona nic wielkiego zarzuci. Misje s ciekawe, trasy rwnie. Mionicy upikszania swoich ukochanych gierek bd tradycyjnie w sidmym niebie. Ju pojawiaj si bardzo ciekawe dodatki, wypenione nowymi zadaniami i modelami lokomotyw. Nie musz chyba mwi, e dla fanw kolejarstwa jest to produkcja wrcz obowizkowa. Polecam, Train Sim wcignie Was na dugie tygodnie!

Jacek „Stranger” Haas (GRY-Online)

copyright © 2003-2014 TrainSim.pl    design by Nemesis    all rights reserved