NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA CZYLI 'FAQ'
Porady opracował Tomek-MK.
v1.0
Gdzie/jak zainstalować trasę?
Trasa powinna znaleźć się w folderze ROUTES.
Przykładowa ścieżka:
D:\Microsoft Games\Train Simulator\ROUTES.
Trasa może posiadać swój własny instalator.
Instalator może sam odnajdywać lokalizację symulatora, może mieć
także ustawioną swobodną ścieżkę, która nie koniecznie musi się
pokrywać z tym co mamy u siebie na komputerze. Musimy wtedy zmienić
literę dysku i ewentualnie zmienić także ścieżkę. Tak jak widać to
powyżej, ja zmieniłem ścieżkę domyślną instalatora z:
C:\Program Files\Microsoft Games\Train
Simulator\ROUTES
na taką jaką mi się podobało, czy raczej na taką
jaką mam u siebie. Jeśli jednak ścieżka w instalatorze wygląda np.
tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator
a instalujemy trasę, to najczęściej nie oznacza
to, że musimy dopisać w niej dokładne miejsce gdzie trasa ma być
zainstalowana, czyli w katalogu:
..\..\ROUTES.
W takim przypadku instalator najczęściej wie co
dalej z tym robić. Po instalacji zawsze można sprawdzić, czy trasa
wgrała się tam gdzie powinna – czyli sprawdzić czy zmieniła się
zawartość katalogu:
..\..\ROUTES
Należy uważać też na to - i tyczy się to
wszelkich dodatków - aby nie było podwójnego folderu, czyli
aby ścieżka zamiast przykładowo tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator\ROUTES\WarszawaKraków
nie wyglądała tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator\ROUTES\WarszawaKraków\WarszawaKraków.
Z takim ustawieniem instalacja nie zostanie
przeprowadzona prawidłowo. Po rozpakowaniu archiwum (*.rar, *.zip)
musimy sprawdzić, przed "wrzuceniem" takiego dodatku do
odpowiedniego miejsca w naszym MSTS-ie, czy takich podwójnych
folderów nie ma.
Co zrobić już po instalacji trasy?
Sprawdzić czy trasa posiada plik wsadowy "Installme.bat"
(nazwa tego pliku może być inna). Jeśli posiada należy go uruchomić,
aby trasa pobrała pliki z podstawowych tras MSTS-a. W takich
przypadkach możemy potrzebować wszystkich podstawowych tras
dołączonych do gry.
Należy zawsze czytać plik tekstowy ("Readme.txt",
"czytajto!.txt" .itp.) lub inny stanowiący instrukcję i
najczęściej dołączony do trasy, w którym autor dodatku informuje co
do jego poprawnego działania jest potrzebne i co należy jeszcze
wykonać by sfinalizować instalację.
Jeśli trasa nie działa w trybie eksploracji (tzw. wolnej jazdy – bez
wybranego zadania) i nie posiada zadań należy zadanie chociażby
najprostsze utworzyć.
Jeśli nie chcemy używać zadań z trasy i równocześnie ściągać
potrzebnego taboru do nich to wyskakujących błędów o ich braku
pozbywamy się w ten sposób, że otwieramy folder główny trasy:
..\..\ROUTES\<twoja trasa>
i następnie pozbywamy się plików z folderów
ACTIVITIES, TRAFFIC, SERVICES. Pliki w folderze
PATHS jeśli takie istnieją mogą pozostać - umożliwi to tzw.
"eksplorację" trasy bez wykonywania swojego (odrębnie stworzonego)
zadania. Należy także usunąć pliki składów pociągów – rozszerzenie
*.con - z folderu:
..\..\Trains\Consists”
które wraz z trasą (lub zadaniami) się tam
ulokowały. Trzeba ich poszukać ręcznie (zawartość można obejrzeć
WordPad-em ) lub za pomocą specjalnego programu ConBuilder (dostępny
np. na
www.the-train.de).
Gdzie i jak zainstalować lokomotywy/wagony?
Instalowany tabor powinien znaleźć się w folderze
TRAINSET. Przykładowa ścieżka:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET.
Dodatek może posiadać swój własny instalator.
Instalator może sam odnajdywać lokalizację symulatora, może mieć
także ustawioną swobodną ścieżkę, która nie koniecznie musi się
pokrywać z tym co mamy u siebie na komputerze. Musimy wtedy zmienić
literę dysku i ewentualnie zmienić także ścieżkę. Tak jak widać to
powyżej, ja zmieniłem ścieżkę domyślną instalatora z:
C:\Program Files\Microsoft Games\Train
Simulator\ TRAINS\TRAINSET
na taką jaką mi się podobało, czy raczej na taką
jaką mam u siebie.
Jeśli jednak ścieżka w instalatorze wygląda np. tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator
a instalujemy nowy dodatek, to najczęściej nie
oznacza to, że musimy dopisać w niej dokładne miejsce gdzie ma być
zainstalowany, czyli w katalogu:
..\..\TRAINS\TRAINSET.
W takim przypadku instalator najczęściej wie co
dalej z tym robić. Po instalacji zawsze można sprawdzić, czy nowy
pojazd wgrał się tam gdzie powinien – czyli sprawdzić czy zmieniła
się zawartość katalogu:
..\..\ROUTES.
Należy uważać też na to - i tyczy się to
wszelkich dodatków - aby nie było podwójnego folderu, czyli aby
ścieżka zamiast przykładowo tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator\
TRAINS\TRAINSET\PKP_EU07
nie wyglądała tak:
D:\Microsoft Games\Train Simulator\
TRAINS\TRAINSET\PKP_EU07\PKP_EU07.
Z takim ustawieniem instalacja nie zostanie
przeprowadzona prawidłowo. Po rozpakowaniu archiwum (*.rar, *.zip)
musimy sprawdzić, przed "wrzuceniem" takiego dodatku do
odpowiedniego miejsca w naszym MSTS-ie, czy takich podwójnych
folderów nie ma.
W tym momencie nowy tabor jest teoretycznie gotowy do użycia. Aby
jednak lokomotywa/wagon poprawnie działały, musi mieć odpowiednie
wpisy w pliku *.eng odnośnie zastosowanej (lub planowanych do
zastosowania) kabiny i dźwięków - oczywiście musimy posiadać także
tą kabinę i te dźwięki. Oczywiście możemy także sami dodać taką
kabinę i dźwięki jakie chcemy/jakie posiadamy.
Jak zainstalować dźwięki do lokomotyw/wagonów?
Dźwięki zazwyczaj ulokowane są w jednym z dwóch
miejsc:
a) w folderze samej lokomotywy lub wagonu w
postaci folderu SOUND. Przykładowo:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET\OeBB_2143_038\SOUND;
b) w folderze zbiorczym Common.snd. Przykładowo:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET\Common.snd\OeBB.
Rolę katalogu zbiorczego może spełniać także
folder SOUND z pierwszego przykładu. Wtedy ścieżka do takiego
katalogu - wpis w pliku *.eng - wygląda tak:
..\\..\\OeBB_2143_038\\SOUND\\2143Eng.sms -
dla dźwięku zewnętrznego lokomotywy i
..\\..\\OeBB_2143_038\\SOUND\\2143cab.sms - dla dźwięku w
kabinie.
No właśnie, lokomotywa i wagon posiadają dźwięki
zewnętrzne i wewnętrzne. Wagon towarowy tylko zewnętrzne oczywiście,
a wagon osobowy nie zawsze posiada dźwięk wewnętrzny (tzw. widoku
pasażera).
Wyżej podałem przykłady umiejscowienia dźwięków. Ale jak sprawdzić
gdzie dana lokomotywa lub wagon "chce" aby te foldery, dźwięki się
znalazły i jaką mają mieć nazwę?
To bardzo proste, wszystkie te informacje zawarte są w pliku *.eng
dla lokomotywy i pliku *.wag dla wagonu. Plik taki otwieramy
WordPadem i wyszukujemy ścieżki które odpowiadają za dźwięk. Ścieżki
te zaczynają się od słowa "Sound".
Przykład wpisu na lokomotywie Oebb_2143_038:
Sound ( "2143eng.sms" );
Sound ( "2143cab.sms" ).
Lokomotywa "chce" więc aby dźwięki znajdowały się
w jej folderze. Czyli w:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET\OeBB_2143_038\SOUND.
Myślę, że ten przykład wystarczy i reszta jest
już oczywista.
Należy oczywiście pamiętać, że nie zawsze w nazwie pliku *.sms (plik
sterujący dźwiękiem w symulatorze) będą występować słowa "eng" i "cab".
Może być to na przykład "Out" i "In".
Inną sprawą jest to, że w pliku *.sms też występują ścieżki. Może
się więc zdarzyć tak, że w folderze SOUND danej lokomotywy będą
tylko pliki *.sms, a już same pliki dźwiękowe będą się znajdowały
(powinny się znajdować) np. w folderze zbiorczym. Ale gdy już wiemy
„z czym to się je” to nie stanowi to większego problemu (pliki *.sms
otwieramy także WordPadem).
Jak zainstalować kabinę do lokomotywy?
Sprawa wygląda podobnie jak z dźwiękami. Czyli
kabina może znajdować się albo:
a) w folderze CABVIEW, w samym
folderze lokomotywy. Przykładowo:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET\OeBB_2143_038\CABVIEW;
b) w katalogu zbiorczym Common.cab. Przykładowo:
D:\Microsoft Games\Train
Simulator\TRAINS\TRAINSET\Common.cab\OeBB.
Katalogiem zbiorczym może być plik Cabview danej
lokomotywy - czyli analogicznie jak w przypadku dźwięków. Jest
jednak mała różnica dotycząca katalogów zbiorczych dla kabin, a
ściślej sposobu tworzenia wpisów w plikach *.cvf , odpowiedzialnych
za „sterowanie” kabiną. Są dwa sposoby umieszczania tego pliku
sterującego:
a) w podkatalogu CABVIEW, umieszczonym w
katalogu danego pojazdu.
b) w katalogu zbiorczym dla kilku pojazdów np.:
..\TRAINS\TRAINSET\Common.cab\<nazwa>.
W przypadku umieszczenia w podkatalogu CABVIEW
danego pojazdu ścieżka w pliku *.eng ma najprostszą postać:
CabView ( OBB2143.cvf ).
W przypadku ulokowania w katalogu zbiorczym (tzn.
dla kilku pojazdów) wpis musi mieć inną postać:
CabView ( ..//..//Common.cab//OBB2143//OBB2143.cvf
).
Zamiast znaku „//” można użyć znak „\”.
Dodatkowo wpisy w takim "zamiejscowym" pliku *.cvf
muszą zawierać pełną ścieżkę dla plików *.ace (plików odtwarzanego
obrazu kabiny) , pomimo że najczęściej znajdują się w tym samym
miejscu. Przykłady:
CabViewFile ( ..\\..\\Common.Cab\\OBB2143\\front.ace
);
Graphic ( ..\\..\\Common.Cab\\OBB2143\\fahrtw.ace ).
Taką samą postać powinien mieć też plik *.cvf
umieszczony „samotnie” w podkatalogu CABVIEW (tzn. gdy pliki *.ace
są po prostu .. gdzie indziej).
Wygląda więc to niby tak samo jak przy dźwiękach, a jednak trzeba
działać trochę inaczej. Ot taki MSTS-owy wybryk. Pliki *.cvf również
można edytować przy użyciu WordPad-a.
Jak edytować teren w
Route Editors?
W opcji "mode" w
edytorze. Wybierasz prawy dolny przycisk z dwiema strzałkami w górę
i w dół. Następnie zaznaczasz obszar który chcesz edytować klikasz
na niego prawym przyciskiem i wybierasz set height... podajesz
wartość i Ok. Lub ręcznie strzałkami z klawiatury numerycznej
"góra-dół".
Jak postawić trakcje w Route Editors?
Najlepiej w zakładce
wybrać opcję (Add Gantries) a następnie (Auto Placement).
Jak otworzyć i czym edytować pliki *.ace?
W tym celu musisz
posiadać programik TGATool lub TGATool2. Dodatkowo potrzebny jest
mały programik MakeAce, który można pobrać z oficjalnej strony
MsTs-a. Umieszczony jest w którymś pakiecie z dodatkami. TGATool2
jest do pobrania w dziale DODATKI.
Więcej pomocy naturalnie
na FORUM (podczas
używania funkcji SZUKAJ)...
|